سفر به قلعه رودخان و لذت تماشاي بنايي آرميده در دل کوه

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، رودخان نام قلعه‌اي است متعلق به دوره سلجوقيه که بر فراز ارتفاعات جنگلي شهرستان فومن در روستاي رودخان بنا شده و 6/2 هکتار مساحت و 65 برج و بارو و ديواري به طول يک هزار و 500 متر دارد.

قلعه عظيم و شگفت‌انگير رودخان در ۲۵ کيلومتري جنوب غربي فومن که در حوزه جغرافيايي اين شهرستان قرار دارد در قله کوهي در دل جنگل آرميده است.

براي رسيدن به قلعه پس از عبور از شهر فومن، روستاهاي گشت، کردمحله، گشت رودخان، سياه کش، سيدآباد و قلعه رودخان در جاده اي که نيمي از آن آسفالت و نيمي ديگر خاکي است بايد طي مسير کرد و به روستاي حيدرآلات که جاده‌اي اتومبيل رو به آن ختم مي‌شود، رسيد.

اين مسير تا قلعه را بايد با پاي پياده که حدود ۵ کيلومتر است طي کرد؛ از روستاي قلعه رودخان تا قلعه رودخان طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي زيادي وجود دارد که توجه هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌کند.

انتخاب مکان مناسب، ‏بهره گيري از مصالح مقاوم، استفاده از شيوه هاي مختلف معماري و ايجاد اشکال ‏هندسي متنوع، عظمت خاصي به اين مجموعه داده است؛ فرم کلي قلعه نامنظم ‏و از دو بخش شرقي و غربي تشکيل شده است.‏

از وجوه جالب توجه در معماري قلعه رودخان، کاربرد طاق‌هاي جناغي و انواع ‏مختلف آن و نيز طرح‌هاي آجرکاري و سنگ چيني است که نشان از دقت نظر سازندگان ‏آن دارد.
/117

انتهای پیام/

کد خبر 1391122713